Star Wars Revisted

22 05 2008

Mikor ezeket a sorokat pötyögöm, még nincs meg a film, de már úton van (hála egy nagyon kedves és önzetlen rajongótársamnak, akinek már SW gyűjteményem egy ékes részét is köszönhetem, és akinek ezúttal is szeretném nagyon szépen megköszönni). Szóval, még nincs itt a film, így tűkön ülve bár, de előre leírhatom, hogy mi ez, mert van egy olyan gyanúm, hogy a film megtekintése utáni extázisban az utolsó dolog, ami érdekelni fog, az, hogy hogyan készült.

Szóval, mindenki ismeri a Star Wars filmeket. Legyen szó az ep1-2-3-ról, vagy az ep4-5-6-ról, abban azt hiszemm mindnyájan egyetérthetünk, hogy nem nagyon van olyan filmsorozat a világon, amelynek részei ennyi verziót megéltek. Az ep3-at leszámítva mindegyik rész legalább két (illetve több) verzióval büszkélkedhet. Az ep1-nek van a mozis és DVD-s változata (új jelenetekkel bővült, plussz javítottak a képen és a hangon). Az ep2-esnek a mozis és a digitális mozis (ez került rá a DVD-re, egy jelenettel bővült, sok-sok apró effekt került rá – pl. Jango Fettnek szikrázik a jettpackje -, illetve a film végén Amidala megfogja Anakin robot kezét). Az ep4-5-6-nak meg a mozis, a lézerlemezes (ez került DVD-re, de itt csak hang és kép korrekció volt), a THX-es (szintén hang és kép korrekció), az SE (hang- és képjavítás, CG elemek, új és bővített jelenetek), és a 2004-es DVD (nagytatarozás az SE-n, új jelenetek, Ian McDiarmid és Hayden Christensen felbukkanása, Temuerra Morrison hangja). És most megérkezett a legújabb verzió!

No, mielőtt elmondanánk mindennek George Lucast és a Lucasfilmet, had szögezzem le: semmi közük hozzá. Bizony. Ezt ugyanis az Adywan nevű független stúdió alkotta meg, bő két éves megfeszített munkával. Az eredmény… hát szerintem a Lucasfilm megirigyelhetné (sőt, ha van eszük, jogi huzavona helyett leszerződtetik a srácokat, odaadják nekik az ILM-et és ennek mintájára, Lucas instrukcióival megkérik őket, hogy csinálják meg a rendes javítását a filmnek). Mindent lecseréltek, amit csak le lehetett. Új fénykard effektek, teljes új és komplexebb űrcsata a film végén (egész pontosan, minden űrjelenet hosszabb és komplexebb lett), Han lő először (2004 óta nem volt gondom ezzel, bár Greedo célzását sose sikerült teljesen elfogadnom – fél méterről mellélőni, képtelenség -, de azért én azok közé tartozom, akiknek még mindig ez a verzió tetszik jobban, bár ismétlem, 2004 óta a másikkal sincs gondom). Szóval, nagyon nagy lett a tatarozás, a legapróbb hibáktól a legnagyobb, eddig csak az ep1-2-3-ban látott látványelemekig mindenen átmentek. Hihetetlen, amit műveltek, s mindezt non-profit módon. Szóval, mindentől függetlenül, én becsülöm, tisztelem a Lucasfilm munkásságát, de azért példát vehetnének az Adywan csapatáról. A reakciójukra mindenesetre nagyon kíváncsi vagyok, bár viszonylag fű alatt készült a film, azért volt egy publikus oldal, szóval lehet, hogy a Lucasfilm hagyta őket ténykedni, megnézvén, mi lesz belőle.

Na szóval, még annyit, hogy mit is várok ettől: olyan hibák kijavítását, amik nekem szemet szúrtak, és már 1977-ben is meg lehetett volna csinálni rendesen (mivel már láttam összehasonlító képeket, így tudom, hogy ezt teljesítették). Persze, nem várok ILM szintű CG effekteket, mert azért mégis csak egy non-profit, „amatőr” (nagyon-nagyon idézőjelben tessék érteni, mert amit csináltak, az minden, csak nem amatőr) csapat csinálta, és ez azért meg fog látszódni. Illetve, már tudom, hogy nem tetszik az, hogy kiszedték a Jabba jelenetet a filmből (a DVD-n extraként elérhető), illetve eltűntették a kis lecsapható birodalmi droidokat Mos Eisley-ből, na meg egy-két helyen a rontokat. Mivel én még Ridley Scottnak sem vagyok hajlandó megbocsátani, hogy jeleneteket nyiszált ki a saját filmjéből (Alien), hát nem egy filmtől független csapatnak fogom elnézni ugyanezt. Ennek ellenére, ez nem fog befolyásolni (remélhetőleg, aztán majd elválik) az értékelésben, csupán egy tüske lesz, és iszonyúra, baromira, rohadt mód, cefetül kíváncsi vagyok erre az alkotásra. Szóval…

1 nappal később

MEGJÖTT!!!

2 órával, 7 perccel és 30 másodperccel később

Végignéztem. A lelkesedésem a film végére valamelyest alább hagyott. Le kell szögeznem mindjárt az elején. Mint non-profit rajongói alkotás ez briliáns, példa értékű, és bizony a Lucasfilm példát vehetne róluk. Ennél fogva eszem ágában sincs becsmérelni a speciális effekteknek ama hátrányát, hogy bizony látszik, hogy 2D-s és nem 3D-s alkotások. Mert ezek még így is lenyűgözők, még ha tetten érhető is a turpisság. Természetesen mögöttük nem állt egy profin felszerelt stúdió, hogy az új jeleneteket 3D-s modellekkel alkossák meg, viszont így is remek munkát végeztek. Azt sem veszem rossz pontnak, hogy az új zenék totálisan a többi részből lett kiollózva, hiszen felteszem, egy komplett szimfonikus zenekar sem állt mögöttük, hogy újrahangszereljék az adott taktusokat. Ezek sajnos valószínűleg nem voltak benne a rendelkezésre álló eszközök még így is széles palettájában. Szóval, ezek elnézhetők, és szerintem el is kell nézni. Elvégre, akárhogy csűrjük-csavarjuk, ez akkor is egy rajongói alkotás, azok alapvető – és az említett okokból kiküszöbölhetetlen – hibáival. Na de, nézzük is, mit merre meddig.

Az apró részletekre kiterjedő ráncfelvarrás egyszerűen hihetetlen. Bár a lézersugarak még mindig elég kelekótyán tudnak menni a jelenetek nagytöbbségében, azok formája, színe gyönyörű, és tökéletesen passzol a többi részhez. Végre nem csak piros csíkok, hanem élénkek, és a közepükben van az a narancssárgás ragyogás. Nagyon babák lettek, hát még az, hogy az embereket már el is találják. Példának okáért mikor a Tantive IV személyzetét támadják a rohamosztagosok, a lázadó katonák csak úgy ukmukfuk elesnek, sosem látni, hogy el is találták őket. Na, ezen gyökeresen változtattak, ebben a műben nem spontán ájulás, hanem kemény lézertalálat okozza a csatasorból való kidőlést. Ez az egész filmen végigvonul, ami nagyon jó.

A Tantive IV jelenetei nagyságukban nem változtak, de rengeteg apróság bekerült, mint néhány furán álló katona (egyik jelenetben így, másikban úgy) most már egységesen „vigyázzállásba” vágta magát, vagy éppen C-3PO és R2-D2 már nem egy szürke alagútba, hanem a mentőkabin falai közé masíroznak be. S ha már kabin, mikor a két droid között ül a kamera, az ablakon túli csillagrombolót sokkal közelebbről figyelhetjük meg, így a dokkban parkoló Tantive IV is látható. Végül pedig, a két nap is látható, mikor a kabin belép a légkörbe. Igen, már nem csak pörög, hanem ténylegesen eléri a légkört.

A következő nagy dobás az volt, mikor a homokkúszót már nem csak egy fényjeleket adó kosznak látjuk, mikor C-3PO kiszúrja. Szóval most már látni, hogy az tényleg egy jármű, és nem szorulunk C szuperszemére (amúgy, ha jól vettem ki, a jelenethez a ’77-es verzió jawa homokkúszó jeleneteit használták fel, de erre nem vennék mérget).

A 2004-es DVD-re azt a látképet, melyben R2 a sziklák közt barangol, kissé módosították, méghozzá úgy, hogy az eget hasonló színűvé festették, mint amilyen az ep2-3-ban. Az Adywanos srácok ennél is tovább mentek, és a háttérben immár olyan fura formájú sziklákat látni, mint amik között Anakin száguldozott az ep1-2-ben. Ezt azért tartom remek ötletnek, mert ezzel tovább erősítették a kapcsolatot az előzményekkel.

Mindezidáig viszont nem okozott semmi sem túl nagy meglepetést. Ezek mind-mind apró hangulati elemeknek számítottak nálam, amik maximum annyit újítottak, hogy az ep4 trükktechnológiailag nem tért már el annyira az összes többi résztől. Viszont az első jelenet, mikor majdnem kiköptem a teámat, az Luke és Ben beszélgetése a Kenobi lakban. Ezt ugyanis totálisan átvágták. A hologramot rögvest az elején láthatjuk, és Luke csak eztán kérdezi meg, hogy Ben harcolt-e a klón háborúkban. Eztán jön Kenobi válasza, hogy igen, ő is Jedi volt, mint Luke apja. S az ifjú ekkor tiltakozik, hogy az apja teherhajó pilóta volt, nem Jedi (eredetileg ugye ezzel kezdődött a jelenet). Ezután jön az Erőről való diskurálás és végül Ben nagy bejelentése, hogy Luke-nak meg kell tanulnia az Erővel bánni, ha az Alderaanra akar menni. Az érzéseim vegyesek ezzel kapcsolatban. Abból a szempontból tetszik, hogy így sokkal logikusabb, folyamatosabb a beszélgetés. Másrészt, éppen a sodrás veszett ki belőle. Az eredeti vágásban az ember szép sorban veheti tudomásul a dolgokat. Luke nem tudja az apjáról az igazat, nem tudja, hogy Obi-Wan Jedi volt, nem tudni, mi az az Erő. Szép felvezetése ez mindannak, amit a hologramon hallunk. És a slusszpoén, mikor Ben hosszas hallgatás után előáll azzal, hogy Luke ismerje meg az Erőt és jöjjön vele az Alderaanra. Ez csak úgy önmagában is drámai, hát még az ep1-2-3 szellemében. Ez a drámaiság, ez a Benre jellemző spontánság kiveszett ezzel az új vágással. Tehát ez inkább tolta számomra negatív irányba a lécet.

Na eztán jött, ami tarkón vágott. Jó értelemben. A Halálcsillag belépője. Mikor csak az ep4 létezett, az állomásnak annyira nem volt nagy a jelentőssége, mint miután az ep2 és 3-ban oly szépen felvezették. Vagyis úgy szolván, két rész óta várjuk, mi is az a valami, amire Poggle azt mondta, hogy ha megtudnák a Jedik, végük lenne. Szóval ez után kicsit snassz a Halálcsillag belépője. Ezt az Adywannál is tudhatták, mert teljesen új jelenetet alkottak. Az állomás egy bolygó körül kering (mint az EU-ban), TIE vadászok és csillagrombolók őrzik (ez amúgy logikus is, hiszen a film szerint csak akkor lép működőképes állapotba, így furcsa is, hogy nem őrizte semmi). S mindezt az Imperial March taktusai teszik egésszé. Persze, azért nálam megtörte a hangulatot az, hogy ez a zene ebben a formában nem illik az ep4-be, illetve, hogy a rombolók és TIE vadászok szinte teljes egészében az ep5 jeleneteiből jöttek át. Mégis, ezek apróságok, amik a rajongói alkotás tényezőjéből fakadnak. Ha ezt egy profi háttérrel tudnák megalkotni, ahol az ep4 zenei világához alakítanák az Imperial Marchot, jól megkomponálnák a zene be- és kivezetését (a vágás miatt itt elég hirtelen), illetve új csillagromboló és TIE CG jeleneteket alkotnának hozzá, az egész jelenet egyszerűen zsigerbizsergetően gyönyörű lenne. Az elképzelés és a szándék miatt nálam ennek a verziónak ez a fénypontja.

Illetve még az ezt követő jelenet. A tisztikar megbeszélésén egyetlen apróságot változtattak. Zenét tettek alá. Először az Emperor’s Thron Room szól, majd az ep3 egyik számának egy része. Nagyszerű alaphangulatot teremt és Vadert még fenyegetőbbé teszi.

Ezután jött egy újabb dolog, ami nem tetszést váltott ki bennem. Megérkezés Mos Eisley-ba. A ’97-es SE változattal Lucas ezt hatalmas magasságokba emelte (egyik kedvenc jelenetem lett), és a 2004-es változatban az egyetlen apró szépséghibáját is kijavították (a megérkezés első jelenetét, ahol a sikló és az Oscar-szobor C-3PO elég gagyi volt). Sajnos, ezt a számomra igencsak szeretett jelenetet szépen szétnyirbálták, és bár minden szándékom az volt, hogy vállrándítással elintézem, nem tudom. Ez ugyanúgy hiba, mint az, hogy az Alien3 SE-ben kicserélték a kutyát egy ökörre (igaz, ez utóbbi sokkal nagyobb). Kevesebb lett a scurrierek száma, kivágták azt a jelenetet, amelyben a munkásdrodi lecsapja a Mark IV-es őrszemdroidot, eltávolították a ronto vs robogó jelenetet (amire egy ep3-as utalás is van), illetve a rontok számát alapból limitálták. Ez nagyon nem tetszett, sajnálom.

Szerencsére, felvidultam, mikor hőseink beléptek a Cantina bárba. Ugyanis a gumimaszkok végre mimikáztak, így sokkal kevésbé tűnnek maszknak. Igen, pontosan úgy kaptak grimaszt, mint E. T. a saját filmje felújításában. Nagyon jól néz ki, akárcsak az, hogy Evazan doki lecsapott karja immár nem vérzik, illetve az egyértelműek a jó doktor karja (mondjuk én úgy gondoltam, hogy Ponda Baba szabadult meg a végtagjától, de ez végül is nem oszt, nem szoroz, az viszont tény, hogy Evazan ránt fegyvert, nem Baba).

Na és akkor elértünk egy sok rajongó által sarkalatos pontra. Han vagy Greedo lő először, esetleg egyszerre sütötték el a pisztolyokat? Mint azt a bevezetőben is írtam, számomra 2004 óta tökéletesen megállja az is a helyét, hogy egyszerre lőttek. Így Han is visszakapta sajátos „báját”, és mégsem tűnik annyira hidegvérű gyilkosnak. Elégedett lehetett a kecske, meg a káposzta is. Ennél fogva, nekem bár baromira tök mindegy, melyik jelenet van itt, mindkettő tetszik (na jó, a Han lő először felvetés ici-picit, de tényleg csak egy nagyon picit jobban bejön). Viszont, tagadhatatlan tény, hogy ez a jelenet sokkal kevésbé látványos ebben a formában. Nem látni semmilyen sugarat, csak snassz módon füstöl minden. 2004-ben röpködtek a sugarak, jobb a beállítás. Szóval, talán emiatt, ha választanom kéne, mégis az egyszerre lövést választanám. Plussz, itt éreztem először, hogy a tupírozással átestek kicsit a paci túlfelére. Greedo ugyanis pislog. Én a rodikra mindig is úgy gondoltam, hogy azok voltaképpen nagy bogarak (nem véletlen olyan a fejük, mint egy sáskáé), a bogarak viszont nekem ne pislogjanak. Valahogy ez nem illik a fajhoz. Ezt elhagyhatták volna.

Eztán jött egy újabb Halálcsillagos jelenet. A tájkép még mindig ugyanaz, a harcállás egy bolygó körül kering. Ami ebben a jelenetben nagyon bejött, az az, hogy láthatunk egy csillagrombolót hipertérbe ugrani. Ez azért jó, mert egyrészt mutatja, hogy az állomás már harcképes, nem kell őrizni, másrészt értelmet nyer, később miért nincs körülötte a flotta. Szóval megvolt a koncepció.

És akkor jön a legnagyobb negatívum: Jabba jelenetét teljes mértékben eltávolították. Megbocsáthatatlan bűn, mint a királynő megszületésének eltávolítása az Alien3-ból. Ezzel egyrészt kinyírtak egy kapcsot az ep1, 5 és 6 között, másrészt megnyirbálták Han történeti szálát, harmadrészt cool jelenet volt és Jabba a kedvenc idegenem az SW-ben, negyedrészt ezzel Boba Fett is eltűnt, ötödrészt, Benék sétája a járműárustól a Falcon dokkjáig baromi gyors és hirtelen (a vágás). Viszont mikor hőseink meglátják a Falcont, most már látható a parabola antenna a tetején.

A Tatooine-ról történő szökés viszont mindenért kárpótol. A Falcon manőverezik, a csillagrombolók sokkal intenzívebben lőnek. Az egész jelent új dinamikát kapott, sokkal jobb lett.

Hasonlóan újraalkották az Alderaan felrobbanását, mely már sokkal látványosabb (nem mintha eddig nem lett volna az), és sokkal zajosabb.

A 2004-es javítás egyik legnagyobb hibája Luke kardja volt, ami furcsa mód bezöldült a Falconon. Tán színvak volt az illető, aki csinálta, vagy nem tudom, de egy ilyen szarvashibát nem észrevenni… na ahhoz már tehetség kell. Minden esetre, a felújítási lázban égő kis csapat nem volt rest ezt is kijavítani. És szerintem újfent elrontani. Én legalábbis nem voltam megelégedve a jelenettel. Oké, kukacoskodás tudom, de hiába szép kék a penge, ha egyrészt számomra túl lassan nyílik és záródik, másrészt meg inkább tűnt már fénybaseball-ütőnek. Baromi vastag lett a penge, ami azért is furcsa, mert pl. a Ben vs Vader párbajban már mind az aktiválás sebessége, mind a penge vastagsága jó volt. Szóval, számomra ezt a jelenetet még ez a verzió sem tudta helyre rakni.

Ezután kilép a Falcon a hipertérből. Nagyszerű, ahogy enyhe kék fénnyel megvilágították a hajó pilótafülkéjét, illetve az, hogy ténylegesen látható az aszteroida mező, szinte végig. Viszont kicsit felhúztam a szemöldököm, mikor a TIE szó nélkül rájuk lőtt. Birodalom ide vagy oda, milyen eljárás ez? Még csak az sem lehet kifogás, hogy a Falcon tiltott légtérben repült, hiszen pár perccel azelőtt még egy elég népszerű bolygó állt ott.

Amin hatalmasat derültem, és amit jómagam nagyon logikus újításnak tartok, az az álruhák megszerzése. Ugye eredetileg nagyon jól kivehető, hogy miután a két rohamoszi felmegy a Falconba, valaki ott bizony elsüt egy lézerstukkert (a hang pedig Solo pisztolyához tartozik, nem egy E-11-eshez, amit a rohamosztag használ). Viszont később sehol sem látható a lövés nyoma a páncélokon (mókás is lett volna). Ebben a verzióban ezt úgy módosították, hogy nincs lövés, helyette Chewie ordibál, a katonák meg nagyot puffannak. Azaz, megtudták, milyen az, mikor egy wookiee veszít. :)

A Halálcsillagon való grasszálás nagyjából apróságokban módosult. A háttér monitorai kicsit színesebbek, néhány egyenruha beszürkült (ennek nem tudom, mi értelme volt), a lézerek itt is sokkal szebbek. Aztán a börtönblokkban, ahol a lift ajtaján már a robbanás előtt látni lehetett, melyik rész fog kirobbanni, kijavították, így ez már nem látszik. Szóval, ilyen apróságok. Ja, meg kikerült a koppanó hang, mikor a rohamosztagos beveri a fejét. Kár ezért a poénért, mivel maga a jelenet továbbra is ott van, szóval nem tudom, miért kellett.

Viszont, ami itt a legnagyobb változás az Obi-Wan és Vader eszmecseréjében lelhető fel. A párbaj valamivel hosszabb (nem nehéz tetten érni a trükköt, egyszerűen néhány snittet többször, többféle formában felhasználtak). Kicsit talán gyorsítottak is rajta. Nem rossz, azt mondom, talán ha feltúrnák a Lucasfilm archívumát, még találhatnának is fel nem használt jeleneteket, amik betoldásával tökélyre lehetne vinni ezt az intenzívebb párbajt. Mindezek mellé betoldották az ep3 főtémáját, a Battle of the Heroest. A témaválasztás remek, de szerintem abszolúte nem illik a jelenethez. Gyorsítás és bővítés ide vagy oda, a jelenetek nincsenek ritmusban a zenével, ami sokkal gyorsabb, intenzívebb. Szóval talán itt lenne a legjobb, ha egy zenekar a BotH-t újrakomponálná, kissé lassabbra. Szóval itt is az ötlet jó volt, de a kivitelezés – a már sokat emlegetett technikai háttér meg nem léte miatt – kissé necces. Megfelelő háttértámogatással ebből is ki lehetne hozni valami pofásat, ahogy azt az Adywanos srácok elképzelték. DE… az elképzelés csak odáig jó, hogy Ben meghal. A technikai megvalósítás szép, amint Ben arca benne van a csuklyában, ahogy Vader pengéje megégeti a szövetet, ahogy Ben kardja deaktiválódik… ez nagyon szép. De azt a belassítást nem kellett volna. Maga az elképzelés nem jön be. Az SW-ben a halálokban éppen az a szép, hogy gyorsak. Nincs hősies tökölés, hanem minden gyorsan lezajlik. Darth Mault hip-hop ketté vágta Obi-Wan, Qui-Gon sity-suty le lett szúrva, Jango ripsz-ropsz elvesztette a fejét, Windu cak-pak kirepült az ablakon, stb. Ennél fogva valahogy a jelenethez nem illik ez a belassítás, pláne annak szellemében nem, hogy Ben nem halt meg. Ezt egyrészt tudhatjuk az ep2-3-ból, másrészt eltűnése után fél perccel már vissza is szövegel. Szóval ez a lassítás nem illik a képbe.

Ellenben a TIE vadászok körmérkőzése a Falconnal annál inkább. A vadászok cikáznak, a Falcon össze-vissza forgolódik, a lézerágyúk folyamatosan ontják a zöld és vörös sugarakat, a robbanások gyönyörűek, a csillagok mozognak (ez mondjuk kicsit mindig is szúrta a szemem az ep4-ben, hogy a csillagok elég lassan, vagy egyáltalán nem mozogtak a kabinokból kifelé nézve). Szóval nagyon baba, nagyon hangulatos, nagyon látványos jelenetsor lett.

Az is jó, hogy miután Vader azt mondja, hogy „Most kapcsoltak hiperűrsebességre.”, akkor a következő jelenetben a Falcont ténylegesen ott láthatjuk, mind kívülről, mind a pilótafülkéből kifelé kandikálva. Itt viszont annyi szépséghiba van – és ezt ki lehetett volna küszöbölni -, hogy beültethettek volna valami kis bonusz zajt, mert hangilag bizony nem tűnik úgy, hogy egy más térben röpködnének.

S ha már a hipertérben vannak, mikor megérkeznek a Yavinra, onnan is lépnek ki. Apropó, Yavin, nagyjából kivették az összes farostlemez repülőt a hangárból, illetve a negatívban lévő jeleneteket visszafordították a megfelelő irányba. Tehát Solo végre nem balkezes. És VÉGRE nem amigás animációkat kell figyelni a monitorokon. Mind az eligazításon, mind a kontrolteremben, mind a Halálcsillag vezérlőjében, szóval minden jelentős helyen lecserélték az animációkat. Na nem nagyon, mert néhol pl. csak átszínezték, de mégis, remekül sikerült a modernizálás. Itt egy kis bonusz animáció, ott egy kis színezés, és máris nagyon hangulatos az egész. Mindezek mellett Leia-ék már egy ep2-3-as hologramos megjelenítéssel követhetik nyomon a csata alakulását, nem azon a sematikus ábrán.

Viszont, azért itt sem fenékig tejfel az élet, mert míg a 2004-es verzióban végre sikerült a POWER feliratot eltűntetni, az arab számokat richtig meghagyták mindenhol. És ezt ugyanúgy hagyták az Adywanos srácok is. Ellenben, a Halálcsillag vezérlőjében a monitor végre azt az időt mutatja, amit a hangszóróban bemondanak.

No, és akkor elérkeztünk a legnagyobb lélegzetvételű javításhoz. Egy apróság, ami nem tetszett, hogy a lázadó pilóták sisakján lévő kék jeleket bevörösítették. Különösebb értelmét nem látom, viszont így volt egy kis plusz változatosság. Oké, ez kukacoskodás volt. Ettől függetlenül a javítás ezekben a jelenetekben fantasztikusak. Luke felszállásánál pl. a hajója behúzza a talpait és elindul előre, a háta mögött az ablakon át már nem a nagy sötétséget, hanem azt látjuk, amint kihajt a hangárból a templom falain kívülre (itt jegyzem meg, az ablakon túl most már mindig az aktuális eseményeket látni, sosem éktelenkedik ott a nagy sötétség, helyette csillagok, lézernyalábok, a Yavin vörös sziluettje, űrhajók, a Halálcsillag felszíne látható, éppen attól függően, hol mászkál a vadászgép). A háttérben folyamatosan dúl a harc, tényleg jelen van a harminc lázadó vadászgép. De a TIE-okból sem néhány támad, hanem egész rajok. Több az 1-1 harc, a nagyobb összecsapások (igaz, ezek közül kettőt az ep6-ból emeltek ki – köztük Wedge egyik legjobb manőverét is átültették ide -, emellett pedig a pilóták jeleneteit egyszerűen duplikálták… rajongói alkotásként elnézhető, bár én egyszerűen nem éltem volna ezzel a húzással. Viszont van nagyon sok új jelenet is, szóval nem minden ilyen apró csalás). Mindent összevetve, az ep4 végső ütközete, mely számomra a legjobb űrharc a hat film által felvonultatott repertoárból, de így még jobb lett.

Egészen a végig. Ez megint egy olyan szakasz, ahol a koncepció nem jött be. Bár az alkotók célja valószínűleg a hangulat fokozás, és a helyzet kiélezése volt, szerintem éppen ez nem sikerült. A Halálcsillag szó szerint az utolsó pillanatban robban fel, mert már a szuperlézer torkolatában járnak a sugarak, mikor robban. Mindezek mellett a képre rázsúfolták a két X-Szárnyút, a Falcont, az egy szem Y-Szárnyút, a Yavint és a Halálcsillagot (ami mellesleg éppen elsülni készül), mely az eredeti verzióval szemben, ahol teljesen ő uralta a képet, itt csak egy részelem. Egyszerűen eltompították a jelent élét. Túlságosan megosztotta a figyelmemet, nem engedte, hogy a lényegre koncentráljak. Ráadásul a robbanás újra egy snassz pukkanás, és kiveszett belőle az a hatás, ami miatt úgy éreztem, mintha a harcállás önmagát lőtte volna szét. Szóval a csata vége nagyon nem jött be.

Végül, mindenki nagy örömére Chewie is megkapja a medálját. Esedékes volt már :)

A legvégére még annyi negatívum azért befigyelt, hogy megvágták a cast zenéjét, és beleszőtték a The Throne Roomot. Mivel imádom az ep4 végefőcímét – azt tartom a legjobbnak – nagyon bántotta a fülem a váltás.

Összességében azt kell mondjam, mint rajongói alkotás nagyon jól sikerült. Ha a Lucasfilm ezeket venné alapul, vagyis inkább őket venné rá a dologra, és leülnének Lucassal, hogy megbeszéljék, mi az, amit tényleg meg kéne hagyni, és mi az, amit nem (Greedo pislogása, Ben kunyhójának újravágása, meg ilyenek szerintem nem kellenek, viszont Jabba és a teljes Mos Eisley-ba érkezés nagyon is), illetve megkapnák az ILM-et, vagy valami kisebb, de jó technikai bázissal és szakemberekkel rendelkező társaságot háttértámogatásnak, illetve az archívumból elővennének néhány fel nem használt jelenetet, össze tudnának hozni egy olyan felújítást, ami után mind a tíz újunkat megnyalnánk. Viszont, amíg ez nem következik be, ez nem több, mint egy rajongói elképzelés arról, szerintük milyennek kéne lennie az Ultimate Special Editonnak. Ami nem rossz, mert részemről az én elképzeléseimhez közel járnak.

Ezen és ezen a linken rengeteg összehasonlító képet találhattok a műről.


Actions

Informations

34 responses to “Star Wars Revisted”

23 05 2008
Chelloveck (00:58:01) :

Azt a, én erről itt hallok először.
Élmény lehetett végignézni. Gondolom, megcsinálni is.
Nekem már a picasawebes képek áttanulmányozása is sokáig tartott. Valld be, hogy puskáztál belőlük, és nem minden különbségre magad jöttél rá. :)
Chewie a medállal, végre!
Na, ez a post többszörolvasós, megyek, kezdem elölről.
És köszi, ez igazi csemege volt.

23 05 2008
dzsejt (10:57:48) :

Igen, bevallom, sok apróságra tényleg csak ott jöttem rá :)

23 05 2008
Norris (15:07:42) :

Csak egy kérdés: hogy lehetne ehhez hozzájutni? :D *könyörkuncsortarha*
Mijazára?

26 05 2008
dzsejt (14:21:10) :

Jó gyorsan szól a rendszer, hogy új post van… :S

Nincs ára, “egyszerűen” (már amennyire a rapidshare egyszerű lehet) le lehet tölteni innen: http://fanedit.org/wpTF/?p=495

27 05 2008
Annatar (08:16:13) :

A “revisited” verzió mit takar?

27 05 2008
Annatar (08:17:05) :

Pardon, nem ez lett volna a kérdésem, hanem hogy a “purist edition” mit takar…

27 05 2008
dzsejt (10:21:13) :

A Purist Edition a Revisited Edition átalakítása… magyarul voltak jópáran, akiknek túl sok volt a jóból. Az ő kedvükért az Adywan (akiről nemrég kiderült, hogy egyetlen egy embert takar csupán!!!!) visszaállított pár dolgot, hogy ezeknek a puffogóknak befogja a száját. Ezek lennének a különbségek:

- visszakerült a teljes 3PO mondat: “There’ll be no escape for the princess this time.”
- Ben kunyhójában az eszmecsere a normális sorrendben zajlik (ezt mondjuk én is értékelem)
- nincs kibővített Halálcsillag bemutatkozó jelenet
- nincs kibővített Tie Fighter feltűnés jelenet
- kiszedte az összes zenét, ami eredetileg nincs a filmben (Imperial March, Battle of the Heroes, stb.)

1 06 2008
Chelloveck (15:54:31) :

Ajaj, még néhány óra, és nálam a film.
Pedig ma éjszaka melózni akartam…

1 06 2008
Chelloveck (23:15:50) :

Nézem.
Döbb.
Most tartok ott, hogy Artu a sziklák közt.
Fasza.
Na, nézem tovább.

2 06 2008
Chelloveck (00:30:00) :

Ezt nem értem. Nekem már a legfelső van meg.
Most akkor mi van?

2 06 2008
dzsejt (10:03:56) :

Milyen formátumban töltötted le? Mert ha jól tudom, az avi-ban van a legfelső verzió, és az még nem a teljesen kész mű.

2 06 2008
Chelloveck (10:38:42) :

Naná, hogy aviban töltöttem le…
De most járok ott, hogy behúzza őket a vonósugár, és a picassán mutatott eddigi minden különbség megvan, hála istennek, csak Evazan kezét hiányolom.

2 06 2008
dzsejt (12:24:44) :

Igen, azt hiszem az alapvető különbség csak a kéz, néhány effekt rosszabb minőségű, illetve azt hiszem pár helyen más a zene.

2 06 2008
Csubakka megkapja a medálját! at Egy sztárüjforma csolovek kricsálása (14:59:55) :

[…] Hát nem bírom ki. Nem én fedeztem fel ezt a verziót, Dzséjt kolléga blogjában akadtam rá, de nagyon fasza. Nem szerette soha a Csillagok háborúját az, aki egy ilyenen nem hatódik meg. A bejátszás után tessék szépen átfáradni a Lightspeedbe és figyelmesen elolvasni ezt a bejegyzést, igazi rajongók pedig tegyék, amit tenniük kell, én nem nagyon szaporítanám tovább a szót. […]

23 06 2008
DarkEvilPiccolo (10:52:12) :

Remélem nem gond, hogy ide írom ezt.
Ha jól tudom, George Lucas még annó kijelentette, hogy nem fogja kiadni az SW filmeket Blu-rayre. De most nézem, hogy vannak SW filmek HD-ben. A kérdésem az lenne, hogy érdemes-e ezeket leszedni? Mert igencsak sok helyet foglalnak, és a letöltési sebességem sem a legjobb.

23 06 2008
DarkEvilPiccolo (10:56:26) :

Jah és, ha érdekel valakit, innen lehet leszedni HD ripben a 6 darab SW filmet:
http://isohunt.com/download/43315504/Star+Wars.torrent

23 06 2008
dzsejt (11:47:46) :

Érdemesnek érdemes, de George Lucas sose mondott olyat, hogy nem akarja kiadni Blu-Ray-en. Már csak azért sem, mert az ep2-3 eleve HD-ban lett rögzítve, és az ep4-5-6-ot is a DVD kiadás előtti tisztogatás után HD felbontásba állították át, és azt butították le a DVD-re (az ep1-el nem tudom mi a helyzet). Lucas eztán azt mondta, hogy addig nem lesz HD kiadása a filmeknek, amíg nem dől el a “háború” a HD-DVD és a Blu-Ray között. Lucas maga amúgy a HD-DVD-t támogatta, de nem akart kicseszni azokkal, akiknek Blu-Ray-e volt (mert ő ilyen pénzre hajtó csúnya bácsi, aki inkább vár, minthogy aztán kétszer is kiadja és megfejje azokat, akik más formátumot választottak a hülye koronggyártók miatt :) ).
Most, hogy a HD-DVD bedobta a törülközőt és a Blu-Ray teret hódított, már pár éven belül szvsz lehet számítani egy HD-s Complete Trilogy kiadásra (amibe természetesen több, mint valószínű, hogy újra belenyúlnak… legalábbis az ep1-ben az oblemocsok Yoda bábut tuti lecserélik CG-re).

13 06 2009
bornyu (10:17:12) :

:D Neked sztem elég lenne ha mindenhol az imperial march szólna, meg egyfolytában röpködnének a színes sugarak. :)

13 06 2009
dzsejt (10:46:22) :

Nekem? Nekem aztán az még édeskevés ;)

13 06 2009
zagloba (20:37:11) :

Na, ennek az egésznek semmi értelme sincs!
1979-ben láttam először, tehát nem ma kezdtem szeretni az eposzt…
Érdekes volt, mikor mr Dzséjt a Lucasfilmnek szólogatott be, és fikázza őket: nézzék már meg, mit csinálnak lelkes amatőrök..hááát…részemről úgy vélem bátor dolog ez!
A Lucasfilm megirigyelhetné amit ezek a fiúk csináltak! /???/ Igen, valszeg a Lucasfilm és az ILM nem tudta volna, sőt ma sem tudná megcsinálni a film digitális “feljavítását”! Bénák, alkalmatlanok, technikailag felkészületlenek, és NEM SZOLGÁLJÁK KI A MINDENFÉLE ELVÁRÁSOKAT, hanem olyan filmet csinálnak/hagynak, amilyet akarnak!!! Ejnye már, Lucasfilmesek! Ébresztő!!!
Csak egy apró kérdés. Miért is kell úgymond “feljavítani”?
Másként szólva: amatőr rajongóknak belepiszkálni egy klasszikusba?
Valszeg nem azért hagyták úgy az effekteket, mert nem tudták volna megcsinálni…hanem mert EZ A film. Ezt forgatták 1976-ban.
Ilyen alapon a Ben Hurt is újra lehetne forgatni digitális trükkökkel, meg az össze korai akciófilmet…na és Chaplin…lehetne CG és színes lenne, és hangos!
Az ám a királyság!
Emberek! Térjünk magunkhoz!
EZ A Star Wars-eposz, úgy, ahogy megszerettük! Ez a Halálcsillag a Millennium Falcon, és a hiperűr, Artu, és az űrcsata. Ez “A” filmünk!
Ha valaki tökéletlennek tartja a korszakalkotó látványt, és trükköket, ha valakinek nem tetszik, hogy Greedo lő először /”sosem értettem ezt a jelenetet, végre Han lő elsőnek” írja mr Dzséjt/ az nem rajongó!
Jeleneteket írunk át? Javítgassuk? Nem arcátlanság ez?
Nem ilyennek szeretjük??? Inkább örüljünk, hogy Lucas anno nem magának forgatta le, és őrzi egy dobozban! Most hol lennénk nélküle?
Talán Darth Vader is kapja meg azt a jelmezt, amit az 5. epizódtól kezdve visel?
Na, forgassuk be utólag a jelenetet a filmbe!
Ez ám a királyság!
Minden úgy lesz, ahogy mi elképzeltük!
És mi lesz az alkotókkal???
Térjünk magunkhoz! Ne akarjunk okosabbak lenni SW-ügyben, mint George Lucas, aki kitalálta, életre keltette, és megosztotta velünk a legendát!
Ne akarjuk felülmúlni őt!
Ugyanis - tetszik vagy sem- ő a Star Wars atyja, és nem az Adywan nevű független stúdió!
Kösz, hogy meghallgattatok!

13 06 2009
dzsejt (21:43:43) :

Mr. Dzséjt? Lol, ilyet még egyet ne. Meg hol szóltam én be a Lucasfilmnek? Rég írtam már ezt, de itt az egyetlen, akinek beszóltam az max Adywan, bár mivel aligha olvassa, így aligha számít beszólásnak. Azt mondjuk elvárom, hogy ha felújítanak valamit, azt tessék tisztességesen csinálni. Amúgy, a filmet nem ‘76-ban csinálták, hanem ‘77-ben. Amúgy meg, a felújításokat maga Lucas csinálta 1994-ben (THX - bár ez csak hangtuning volt), 1997-ben (SE) és 2004-ben (DVD). Ha elveted a felújításokat, kicsit neccesnek érzem az érvelést, hogy “Lucas a Star Wars atyja” (már ha jól értem a mondandód, mert a megfogalmazásod enyhén darabos). Tény, egyet is értek vele, és én üdvözlöm a felújításokat, amiket ő csinál.
Amit meg beidéztél “írja mr Dzséjt” kitétellel, légy oly kedves, és mutasd már meg, hol is írtam.
Amúgy, nem tudom, te mit olvastál, de a szavaid alapján úgy állítasz be, mintha nekem elnyerte volna a tetszésemet ez a műalkotás, ellenben az eredetivel… hát mit ne mondjak, akkor azt javaslom, feküdj neki még egyszer az irománynak, mert hírhedt vagyok arról, mennyire irtózom Adywan munkájától. Nálam Lucas papa a nyerő.

14 06 2009
zagloba (01:17:35) :

Kérésedre idézetek a cikkből:
Először is a válaszkommentből:
“Rég írtam már ezt, de itt az egyetlen, akinek beszóltam az max Adywan, bár mivel aligha olvassa, így aligha számít beszólásnak. ”
“Ezt ugyanis az Adywan nevű független stúdió alkotta meg, bő két éves megfeszített munkával. Az eredmény… hát szerintem a Lucasfilm megirigyelhetné (sőt, ha van eszük, jogi huzavona helyett leszerződtetik a srácokat, odaadják nekik az ILM-et és ennek mintájára, Lucas instrukcióival megkérik őket, hogy csinálják meg a rendes javítását a filmnek). ”
Na, ez kemény beszólás volt Adywannak!!! :)
“Na szóval, még annyit, hogy mit is várok ettől: olyan hibák kijavítását, amik nekem szemet szúrtak, és már 1977-ben is meg lehetett volna csinálni rendesen (mivel már láttam összehasonlító képeket, így tudom, hogy ezt teljesítették). ”
Ismét azt kell mondjam: az alkotók úgy csinálják meg, ahogy akarják. Csak az okoskodók nevezik hibának a pl. sokszor emlegetett fénykard-effektet.
Az más, ha mondjuk Adidas dzsekiben szaladgálnának a Halálcsillagon: na, az hiba lenne.
“Hihetetlen, amit műveltek, s mindezt non-profit módon. Szóval, mindentől függetlenül, én becsülöm, tisztelem a Lucasfilm munkásságát, de azért példát vehetnének az Adywan csapatáról.”
“Végignéztem. A lelkesedésem a film végére valamelyest alább hagyott. Le kell szögeznem mindjárt az elején. Mint non-profit rajongói alkotás ez briliáns, példa értékű, és bizony a Lucasfilm példát vehetne róluk. ”
“Nálam Lucas papa a nyerő”
Nekem ez tűnik necces, hogyne mondjam darabos érvelésnek.
A mr Dzséjt kitétel nem a személynek, hanem az okoskodásnak szól.
Egyszerűen sosem bírtam azt az attitűdöt, amikor valaki/k/összekeverik a szakértő, és a rajongó státuszt.
Én magam szimplán rajongónak tartom. Éppen ezért soha az életben nem kommenteltem semmit, most először.
De ez a net szabadsága. Valaki így, valaki úgy.
A Star Warst 1976-ban forgatták /ahogy írtam/, és 1977 május 25-én mutatták be.
Nem tudom, de nekem zavarosnak tűnik a cikked, akárhogy is nézzük.
Így összerakva legalábbis kérdéseket vet fel.
Kétségtelen tény, hogy több változtatással nem értettél egyet, de ha így van, akkor az idézett részek nincsenek a helyükön! Úgymond!
De a véleményed a sajátod, azt csinálsz vele amit akarsz, csak azt ne várd, hogy mindenki egyetértsen veled.
Engem sem érdekel, hogy ki ért velem egyet. És semmi személyes.
Ilyen az élet!

14 06 2009
dzsejt (13:16:00) :

Ha neked az, hogy elismerek egy rajongói alkotást a saját keretein belül, és az alkotó teljesítményét (anyagi haszon nélkül, a saját szabadidejét rááldozva, teljesen egyedül, amatőr technikai támogatással) szembeállítom a hivatásosok teljesítményével (jelentős anyagi haszon, munkaidő, csapatban, profi technikai támogatással felvértezve), és eme színtiszta teljesítmény alapján Adywant hoztam ki győztesen, mert az ILM még így is balfasz munkát végzett egy-két helyen (zöld fénykard az ep4-ben, LOL!, ez aztán biztos rendezői elképzelés volt…), és mindez még beszólás is, hát igen, akkor elismerem, valóban nem vagyok rajongó, hanem egy okoskodó, beszólogató, önjelölt szakértő. Bár az én ismeretségi körömben azt, ha az ember elismeri és le is meri írni, ki meri mondani rajongásának tárgyának hibáit, objektivitásnak nevezik, de úgy látszik, máshol nem. És inkább leszek ez, mint a másik véglet.

“Ismét azt kell mondjam: az alkotók úgy csinálják meg, ahogy akarják. Csak az okoskodók nevezik hibának a pl. sokszor emlegetett fénykard-effektet.”
Bocs, de ez kalapos baromság. Lucas maga mondta, hogy az ep4-5-6-ban szinte semmit sem tudott úgy megcsinálni, ahogy akart. Ha ő azt mondja, na nehogy már te akard megcáfolni. Nem hiszed? Tedd be az 1997-es kiadású SE VHS-t, és a filmek előtt maga mondja el. Ezért is készült el ‘97-ben az a verzió, 2004-ben az újabb, és ezért nincs az eredeti verziókban Jabba az ep4-ben, teljes wampa az ep5-ben, Jabbánál revü az ep6-ban, hogy csak mindegyik filmből egyetlen példát emeljek ki. Mert a filmrendezők útjába számos akadály áll, a két legkézenfekvőbb a technika és a stúdió. Az előbbi nagyjából elhárult a ‘90-es években a trükktechnika fejlődésével, míg az előbbi máig a legnagyobb akadály, és egyre súlyosbodik. Ezek megint csak kész tények, dokumentumfilmek, interjúk és filmek népes serege bizonyítja. Nagyon kevés rendező készítheti el azt, amit valóban akar. Lucas az egyik, bár teljesen még mindig nem tudta megcsinálni, mert az ep5-ben Bespinre repülő állatokat is képzelt, és ezeket még mindig nem látom a filmben. De Lucas speciális eset, mert A) a fejlődő technológiával párhuzamosan állandóan belenyúl a filmjeibe (hisz még a THX-1138-at is felújította), B) a franchise az ő kezében van, a maga ura, nem szorul stúdiókra. És C) mocskosul gazdag. Na, mindez nem mondható el a filmipar többi rendezőjéről, talán egyikről sem (még esetleg James Cameron van ilyen helyzetben). Szóval ez a “rendező azt csinálja meg, amit akar” nonszensz, hülyeség. Lucas az egyik, aki elmondta, de ott van Ridley Scott is, aki csak pár éve tudta végre befejezni a Blade Runnert a végleges vágással, mert csak most hagyták neki. Vagy ott van James Cameron, aki az Aliens-t és a The Abyss-t csak évekkel később mutathatta be úgy, ahogy elképzelte, mert a stúdiók megvágatták vele. Vagy ott van David Fincher, akit mikor felkértek, hogy készítse el az Alien3 rendezői változatát, azzal a kijelentéssel dobta vissza, hogy ahhoz újra kéne forgatnia a filmet, mert a felvett anyagok köszönő viszonyban sincsenek azzal, amit ő anno meg szeretett volna csinálni.
És igen, vannak hibák a Star Warsban, ezt kijelenteni, megmutatni nem okoskodás, hanem elfogulatlanság. Tagadni, ellenérvelni az elvakultság szilárd jelei. Igen, Darth Vader feje átmegy az űrkomp orrán, Jabba az ep4 SE-ben rémesen festett, a zöld fénykard borzasztó az ANH-ban, mert kéknek kéne lennie, stb. Sok hiba van benne, de akár bakinak is nevezheted, úgy talán nem tűnik olyan negatívnak, ennek ellenére azok hibák, melyek egy részét kis odafigyeléssel ki lehetett volna küszöbölni legalább 2004-ben (ahogy néhányat ki is küszöböltek). Ezek becsúszhatnak figyelmetlenségből, a technika korlátjaiból, vagy vágásból, meg még egyéb okokból. És MINDEN filmnél jelen vannak. Nincs tökéletes film, ez tény, és ez alól a Star Wars sem kivétel, nem volt az 1977-ben sem, nem volt az 1997-ben sem, és a 2004-es verzió sem az.

A forgatásban igazad van, nekem úgy rémlett, hogy még ‘77 márciusában is vettek fel jeleneteket, de akkor már az utómunkálatok folytak.

5 07 2009
niki (11:42:33) :

Ezt a verziót csak arról a címről lehet letölteni, amit megadtál? Mert én onnan nem tom.
És egyébként az ep5 és az ep6 is fel lett újítva?

5 07 2009
dzsejt (16:02:06) :

Letölthető az ncore-ról is, meg az isohunt-on, vagy a mininova-n is fellelhető szerintem. De ha beütöd a google-ban, hogy Star Wars Adywan download, vagy Star Wars Revisited download, akkor még több lehetőséget találhatsz.

Az ep5 jelenleg is készül, az ep6-nak meg majd azután áll neki Adywan.

8 07 2009
niki (08:18:40) :

Köszik :)
Csak még annyit akarok kérdezni, h az ep6 melyik verziója az amikor a végén Hayden Christensen megjelenik?

8 07 2009
dzsejt (11:34:03) :

Az a 2004-es DVD változat.

10 07 2009
niki (11:00:33) :

Köszike :)

2 08 2009
SFblogs - Top10 bejegyzés és keresés - 2009. július @ SFportal Sci Fi & Fantasy Magazin (17:17:28) :

[…] Star Wars: Revisited @ Dzséjt A szerelem vak @ SFinsider Hogyan ne legyünk szerelmesek @ Gyermekirodalom Kritika Aliens: Az örjöngő halál @ Dzséjt Star Wars: A klónok háborúja @ Kither Deckel Így ér véget az űrkorszak? @ Brandon Hackett Szélesi Sándor: A beavatás szertartása @ Chelloveck E-könyvekről @ Harmadik vonalú találkozások Stargate: Children of Gods Final Cut @ Dzséjt Lukjanyenko: Ugrás az űrbe @ Brandon Hackett […]

14 09 2009
Chelloveck (12:33:20) :

Dzséjt, eltűntek a képek.

14 09 2009
dzsejt (13:07:46) :

Bassza meg, ezeket még anno a képfeltöltésre raktam fel? :o Amint lesz időm, felteszem őket az sfport-ra, aztán visszaállítom őket.
Kösz, hogy szóltál Chello!

4 10 2009
SFblogs Top10 bejegyzés és keresés – 2009. augusztus @ SFportal Sci Fi & Fantasy Magazin (15:08:38) :

[…] A magyar sci-fi maffiáról @ Hackett A véleménynyilvánítás fantasztikus bajnokai @ nagywouk Star Wars Revisited @ Dzséjt Children of Gods – Final Cut @ Dzséjt Csíkos hisztis kiscica avagy a Justitia @ Acélpatkány Hogyan ne legyünk szerelmesek? @ Gyermekirodalom kritika Avatar 15 perc @ Hackett Szefantori félutas @ Sheenard A blog megöli a flémet @ SzS Kreativitás az SF novellaírásban @ SFinsider […]

4 10 2009
SFblogs Top 10 bejegyzés és keresés – 2009. szeptember @ SFportal Sci Fi & Fantasy Magazin (16:29:04) :

[…] Becstelen Brigantik film ismertető @ bellamaria Stargate Atlantis 5. évad @ Dzséjt A brit fantasztikum régen és most @ Hackett Star Wars Revisited @ Dzséjt Nekem tetszik a Defying Gravity @ Sheenard Rossz a magyar SF? Itt a megoldás! @SzS Sci-Fi kurzus az ELTÉ-n @ Onsai Sorozatok sorozatban @ Sheenard Új Galaxis 14 @ SFinsider Matyi Dezső, az Alexandra tulajdonosa a kínai hamisítók szintjére süllyedt @ Merras […]

1 01 2010
2009 top50 sci-fi blogbejegyzése @ SFportal Sci Fi & Fantasy Magazin (20:03:10) :

[…] no-repeat top left; }Tedd ki a Facebookra | Oszd meg Twitteren! Tetszett a cikk? Kérj értesítőt az új bejegyzésekről! Azonnali e-mail értesítő: Youremail:  Napi e-mail értesítő: Enter your email address:Szolgáltatja a FeedBurner Iratkozz fel az RSS csatornánkra! Kapcsolódó cikkekSFblogs Top10 bejegyzés és keresés – 2009. augusztus Ahogy az SFportalos augusztusi toplistát, úgy az SFblogs legolvasottabb bejegyzéseinek és keresőszavainak toplistáját is pótoljuk most. Íme augusztus legjobbjai. Top10 olvasott bejegyzés A magyar…SFblogs TOP 25 bejegyzés és keresés Ahogy az SFportal esetében is megírtuk, úgy most az SFblogs esetében is megnéztük: mely bejegyzések voltak a legnépszerűbbek a magyar sci-fi bloghálózatban, valamint mit…SFblogs – TOP10 novemberi bejegyzések és keresések Ahogy az SFportal kapcsán is elindítottuk, szeretnénk ezentúl az SFblogsról is havi statisztikákat közölni: melyek voltak a leglátogatottabb bejegyzések, és milyen keresések alapján jutott…SFblogs – Top10 bejegyzés és keresés – 2009. júliusA hagyományoknak megfelelően közöljük az aktuális havi toplistát az SFblogs.net-ről is: mely bloggerek mely bejegyzései voltak a legolvasottabbak, és a Google.hu-ról milyen kulcsszavakkat találták meg…2009 top50 legolvasottabb sci-fi cikkeA 2010-es esztendőt kezdjük néhány áttekintéssel – a rendszeres havi toplista helyett most az év 50 legolvasottabb cikkének sora következik. A következő cikkben az SFblogs… Kategóriák : Események, Irodalom, Játék, Mozi - DVD - TV, Sci Fi & Fantasy Közösség, Sci-fi & fantasy hírek Címkék : blog, blogajánló, SFblogs, toplista […]

Leave a comment

You can use these tags : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture.
Hogy bizonyítsd, nem spamrobot vagy, kérlek, írd be a képen található szót.

Anti-Spam Image




Kiemelt oldalak: SFportal Sci Fi & Fantasy Magazin, SFblogs.net - Sci Fi blog, SFport.net - a Sci Fi k�z�ss�g, Sci Fi hírek